Gröna smoothies är rena vitaminkicken

Smoothies

Smoothies får mig att tänka på glassdrinkar med bär och is – och kladdiga köksbänkar. Det är så det brukar se ut när mina barn lagar mellanmål. Att dricka grönsakssmoothies för att genomgå någon avgiftnings- eller hälsokur har inte riktigt varit min grej. Däremot har vi sedan ett par månader upptäckt hur gott det är att starta dagen med en lite cocktail bestående av vatten, nyponskalpulver, färskpressad citron och råriven ingefära. Det är en riktig energikick och det känns åtminstone riktigt nyttigt. Detta har jag sett som en husmoderskur för att hålla vinterns förkylningar borta men jag har insett att det är hur stort som helst det här med grönsakssmoothies och juicer. Det räcker med att öppna vilken veckotidning som helst.

Juice eller smoothie?

För att göra färskpressad juice behöver du en råsaftscentrifug. Genom att separera saften från fibrerna i frukten eller bären tas näringsämnena upp i blodet på bara några minuter och du får snabbt energi.
När du gör smoothie finfördelas fruktköttet i mixern och du får en dryck som har en krämigare konsistens. För att din smoothie ska bli mer lättsmält kan du tillsätta lite vatten och tänk på att inte dricka den för snabbt utan smutta på den för att undvika att magen känns uppsvälld.

Grona smoothiesDet fiffiga med juicer och smoothies är att om du är lat så är det ett enkelt sätt att få i sig många grönsaker eller frukter. Om du i stället valt att göra en sallad med t ex spenatblad så hade du varit tvungen att äta mycket mer för att få i dig samma mängd mineraler och vitaminer.

Är du nyfiken på att hitta enkla och nyttiga mellanmål kan jag tipsa om den nyutgivna boken Gröna smoothies av Fern Green (2014, Pagina Förlag). Här hittar du mängder av juicer och smoothies gjorda på frukt-, grönsaks- och bärblandningar som jag aldrig skulle ha tänkt på. Vid varje recept står det klart och tydligt på vilket sätt drycken är bra för dig. Så även om du inte tänk genomgå något detoxprogram (och för det är boken säkert en jättebra inspiration) så kommer du garanterat hitta flera vitaminkickar som kan passar på morgonen, innan träningen eller när du helt enkelt bara vill ha lite extra energi.

Print Friendly

, , , , , , , ,

No comments yet.

Kommentera