Supersallader från Savage Salads

supersallad1Kristina Gustafsson & Davide Del Gatto driver sedan några år matståndet Savage Salads i Soho, London. De brinner båda för lite mer hälsosam mat, men vill visa att det inte behöver vara tråkigt bara för det. Med olika bakgrund, Davide kommer från Italien och Kristina från Sverige, experimenterar de med de smaker de vuxit upp med och erbjuder londonborna mat som ät mättande, näringsriktig och spännande. Deras filosofi är att en sallad ska smaka fantastiskt, vara vacker och se på och göra dig mätt och belåten.

Nu har Kristina Gustafsson & Davide Del Gatto tagit Savage Sallads från Sohos gator till oss genom sin bok Supersallad, smakrik och säsongsanpassad, (Norsteds, 2017). De toppar sina sallader i boken med kött, kyckling och fisk och salladerna är mättande, hälsosamma och fulla av protein. Helt enkelt supersallader. Boken presenterar 50 säsongsanpassade salladsrecept och ett kapitel med 20 recept på dressingar och såser. Recepten följer årstiderna eftersom de anser att den bästa maten lagas på färska råvaror.

Säsongens råvaror, spännande smaker och, inte minst, oemotståndligt goda – det är supersallader på vårt sätt.

Detta recept på supersallad med grillad halloumi, gulbeta, apelsin, röd mangold och valnötter kommer från bokens kapitel med vintersallader.

halloumi

supersallad med grillad halloumi, gulbeta, apelsin, röd mangold och valnötter. Foto: Kim Lightbody

 

Halloumi är en av de få saker vi aldrig kommer att ta bort från menyn. Halloumi tillverkas traditionellt av fårmjölk, men nuförtiden kan man även hitta varianter som innehåller get- och komjölk. Det finns inte många ostar här i världen som man kan lägga på grillen utan att de smälter med en gång, så halloumi är ganska speciell på det viset. I det här receptet gifter sig halloumins sälta perfekt med sötman från gulbeta och apelsin.

4 portioner

– 800 g gulbeta
– 1 blodapelsin
– 350 g halloumi
– olivolja
– 150 g röd mangold, endast bladen
– 2 msk valnötter
– salt och nymalen svartpeppar

Till servering
Apelsin- och honungsdressing, se nedan

Värm ugnen till 200°. Lägg gulbetorna i en ugnspanna, tillsätt lite vatten, täck med folie så att det blir lufttätt och baka i ugnen i 1-1 ½ timme.

Känn på gulbetorna med en kniv för att se om de är klara. Ta ut dem ur ugnen och låt svalna, fortfarande övertäckta, i 30 minuter eller tills de svalnat tillräckligt för att hantera. Ta bort skalet och skär sedan varje gulbeta i klyftor.

Skala blodapelsinen och skär bort den yttre vita hinnan med en liten vass kniv. Skär sedan på ömse sida om varje segment, utifrån och in, så att du får hinnfria klyftor.

Skär halloumin i 1 cm tjocka skivor. Hetta upp lite olivolja i en teflonpanna på medelvärme, tillsätt halloumin och stek i 3-5 minuter på båda sidor, eller tills halloumin är gyllene och börjar mjukna.

Riv mangoldbladen i mindre bitar med händerna. Lägg mangold, valnötter, gulbetor och apelsin i en skål, krydda med salt och peppar och tillsätt en skvätt olivolja. Bland väl och fördela salladen på fyra tallrikar. Toppa med varm halloumi.

Apelsin- och honungsdressing

Den här söta och klibbiga dressingen passar även till andra varma sallader med kött och till rostade grönsaker.

– 4 dl apelsinjuice eller färskpressad apelsinsaft
– 1 msk honung
– rivet skal av en apelsin
– salt

Häll 3 dl av apelsinjuicen i en kastrull. Koka upp och låt juicen koka ihop tills den reducerats till ca ¾ dl. Tillsätt resten av apelsinjuicen, honung och rivet apelsinskal. Blanda väl och smaka av med salt.

Om du vill ha starkare apelsinsmak kan du skala apelsinen och skära skalet i tunna strimlor innan du tillsätter det.

 

Print Friendly

, , , ,

No comments yet.

Kommentera